Tvålomania

Louise och jag har blivit besatta av att göra tvål!! Har velat göra det i flera år men inte vågat och tänkt att det är alldeles för meckigt och farligt med kaustiksodan men efter att vi i söndags tog tag i saken och provade att göra ett sats för att ha med på bazaaren i sommar så är jag helt såld! Kommer aldrig mer att köpa en färdig tvål och nu när jag äntligen har gjort det och insåg att det är så enkelt och att man kan använda så få och lättillgängliga ingredienser så kan jag inte fatta varför inte alla gör sin egen tvål! :)
I söndags gjorde vi som sagt den första satsen helt ekologisk olivoljetvål med kokosolja och utan övriga krusiduller och tillsatser. Det var ett basic recept som jag hittade på någon sida för längesen (som jag tyvärr inte kommer ihåg) och idag gjorde vi två satser till med utgångspunkt från det receptet fast vi bytte ut olivoljan mot rapsolja på den första och tillsatte lite citron essäns. Den tredje omgången var vi riktigt modiga och komponerade ett eget recept med havregryn och honung.

Och sist men inte minst vårt egna recept. Dock har vi ju ännu inte sett slutresultatet som tålamodskrävande  dröjer ca 4 veckor, så kan inte garantera att den blir bra :)
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Pyssel bruttorna❤️

2014-06-12 @ 21:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.