Skördetider

Ojoj det blev visst ett litet sommaruppehåll. Men nu är semestern över och vi är tillbaka i Malmö igen så nu blir det nya tag och nystart med bloggen som ska få lite mer frekvent uppdatering. Gissningsvis kommer det bli en hel del saftning och syltning framöver då odlingslotten har förvandlats till en djungel full av frukt och grönt som behöver tas tillvara på. Mina västeråsgurkor växer så det knakar och över mognar i snabbare takt än vad jag hinner ta tillvara på så det blir en hel del saltgurka här hemma. Har redan hunnit med två omgångar med klassisk saltgurka så nästa sats får nog bli lite mer experimentell med lite extra kryddning eller så. Någon som har ett bra recept på någon annorlunda inläggning?
Den klassiska saltgurkan gjorde jag i alla fall så här efter ett recept som jag har haft nerskrivet sedan länge.
Till ca 2 kg gurka blandade jag en lag på 1 l vatten, 2 dl ättikssprit och ett rågat decilitermått med jodfritt salt. Gurkorna stack jag några hål i med en potatissticka och de som var allra störst delade jag på mitten. Sedan varvade jag gurkor med dillkronor, pepparrot och svartvinbärsblad (allt ifrån lotten) i glasburkar och hällde sedan på lagen. Nu står burkarna mörkt och svalt och gottar till sig helst ska det stå så en månad men tror jag måste tjuvsmaka lite om en vecka sisådär för och se om det blev bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt!

2014-08-16 @ 21:27:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.