Gipsformar för keramik

En av de sakerna som jag tycker är allra roligast med keramik är att möjligheterna att dekorera och ge leran mönster på är oändliga och bara fantasin sätter gränser. I mitt huvud snurrar ständigt olika idéer, både kopierade från andra och egna experiment. Tänkte därför skriva några inlägg om olika sätt att göra mönster och dekorationer. Först ut är enkla små gipsformar, men man kan även göra större mer komplicerade formar men det har jag inte vågat mig på ännu. Till det här projektet har jag använt mig av tvålarna jag hittade i mamma och pappas garage för att först göra ett mönster i lera sen gjorde jag samma sak med löv.
Därefter, när man har skurit ut formarna du vill gjuta och låtit dem torka lägger man dem i en lämplig form med mönstret uppåt. Jag brukar sätta fast originalet med lite lim för att försäkra mig om att inge gips glider under, sen så tar jag lite såpa som jag försiktet penslar över det saker som inte är i lera för att det ska släppa när formen är klar.
Sen är det bara till att blanda gipset och så försiktet som möjligt hälla över originalet, man kan också försiktigt slå formen i underlaget för att få bort alla luftbubblor ur gipsen. Sen är det bara till att vänta på att gipset ska brinna och hoppas att resultatet blir lyckat.
Som ni kan se så fastnade några av knapparna i gipsen använde inte tillräckligt med såpa, men fjärilarna och bladet blev väldigt bra.
Imorgon tänkte jag visa ett enkelt sätt att göra formar i skröjbränd lera som passar mycket bättre till att göra små pilliga knappar i.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Felix är kungen över alla :)

2013-10-18 @ 19:18:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.