Formar i skröjbränd lera

Att göra formar i skröjbränd lera (första bränningen i ugn av två när man gör keramik) är löjligt enkelt, man väljer bara ut vad man vill gjuta av i mitt fall knappar och småpryttlar som ska användas till dekorationer. Det enda man behöver tänka på är att det är en enkel form utan delar som sticker ut och förstör formen när man ska ta ur den från leran igen.
Sen är det bara att kavla ut en lagom stor bit lera och pudra leran eller avgjutningsföremålen med lite potatismjöl för att undvika att sakerna fastnar i leran. Nu är det bara att försiktigt pressa ner knappar i leran, jag lämnade så många av föremålen som möjligt kvar i leran tills jag var färdig med alla formar för att undvika att formarna blir skeva. Till sist ska den torka långsamt under lite press och skröjbrännas så är den färdig att användas. Det fiffiga om man till exempel ska serietillverka knappar är att man kan göra en massa formar av samma knapp och sedan skröjbränna knapparna i formerna så slipper man en massa pill.
Sen så måste bara den här lilla gullfisen få vara med min partner in crime som gärna kommer och lägger sig i mitt knä eller på leran när jag sitter på golvet och skapar. Här ser han dock ut att ligga väldigt obekvämt med huvudet på bordet :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Och du är min duktiga gullfis! Mamma

2013-10-06 @ 21:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.