Det enklaste sättet att göra mönster i lera

Det absolut enklaste sättet att göra mönster i keramik är genom att direkt trycka saker mot utkavlad lera, det kan vara allt ifrån färdiga stämplar, löv, nycklar och knappar det är endast fantasin som sätter gränser. Det enda man behöver tänka på är att leran inte får vara för blöt för då fastnar föremålet lätt i leran och mönstret blir inte bra. Några av de sakerna jag brukar använda är mina älskade indiska stämplar som jag nämnt i ett tidigare inlägg
Annat jag själv ofta använder är bordstabletter i plast, spetsar och virkade dukar, olika saker med relief på, nycklar och egengjorda stämplar i lera eller tex skumgummi och sudden.

Kommentarer
Postat av: Lisen

Hej Elin, Kul att du också använder plastiga dukar! Dom är ju hemska egentligen. Jag minns dom från min barndom när mamma la bullar på dom i sommarstugan. Praktiskt då tydligen! Jag fick en hög plastdukar och tyvärr blev de kvar på min förra arbetsplats där vi jobbade mycket med lera. Eleverna gjorde fat och skålar och det blev ju jättesnyggt. Jag får väl ta tag i att börja leta plastiga dukar, jag är säker på eleverna skulle gilla det. Ha det gott/Lisen

Svar: Hej Lisen! Ja egentligen är dem ju skit fula och absolut ingenting jag skulle ha framme:) men det är ju också det som gör dem så bra eftersom du kan hitta dukarna nästan gratis på loppis. Ja jag tror också att eleverna kommer gilla det eftersom det är så lätt att göra snygga saker med dem fast man är nybörjare jag använde själv dukar jätte mycken när jag precis började med keramik. Ha det bra och lycka till med sökandet bara att bege sig ut på loppis leta:)
Elin Bäckström

2013-11-01 @ 20:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.