Bajs på kapitalismen och piss för vinster i välfärden

Har den senaste tiden varit sjukt stressad över pengar och osäker inkomst som timanställd student och en man utan arbetstillstånd. Men såg nyss Dox dokumentären American Winter om barnfamiljer i Portland som inte har förutsättningarna att lyckas med den "amerikanska drömmen" och därför på ett eller annat sätt blivit av med hus och hem, om barn som bor på gatan, barn som varje dag oroar sig för sin framtid och om barn som känner skuld för att dem är sjuka och sätter sin familj på bar backe. I stället för ett statligt skyddsnät får dessa familjer sätta sitt hopp till allmosor och be och hoppas att hjälporganisationer ska hjälpa till. (Det här är alltså landet som vill ge sig själv epitetet the greatest nations of them all så jag tänker inte ens nämna resten av världen) Men detta fick mig i alla fall att tänka på vår egna situation och inse vad stolt jag är över den nordiska modellen och den trygghet detta ger och jag skulle gärna betala ännu mer i skatt om jag visste att det gick till rätt saker. MEN, jag är rädd att stridshingsten Reinfeldt är på väg att nedrusta allt vad socialt skyddsnät och solidaritet heter och jag har absolut INTE lust att slita som ett djur för att någon riskkapitalist ska kunna plocka ut miljoner i vinst från mina och våra skattepengar. Jag hoppas så innerligt att vi nästa år ska rösta bort stridshingsten för den är inte den typen av lyx konsumtion (en stridshingst kostar under medeltiden vad hundra vanliga hästar kostade) jag vill ha för eliten utan trygghet för alla även i framtiden.

Kommentarer
Postat av: lill Nille

StorNille skulle ha varit stolt över dig ★

Svar: Ja får hoppas det. Vad blir jag då om du är lill Nille, mini Nille kanske? :)
Elin Bäckström

2013-10-16 @ 19:58:41
Postat av: Mamma

Du är bäst Elin. Texten är så jä... bra.

Svar: Tack mamma, känner mig skit dålig och nervös att skriva på svenska känns nästan mer bekvämt att skriva på engelska :S
Elin Bäckström

2013-10-16 @ 20:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Elin Bäckström Hassan. Malmöbo med rötterna i Hälsingland. Pluggar mänskligarättigheter och jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är mitt lilla andningshål där jag får utlopp för min kreativitet och dröm om att jobba med hantverk. Signum- Särkmärke och bildform.